TOPLU
İŞ HUKUKU
1- SENDİKA
KURMA TİPLERİ
İş
kolu düzeyinde sendikalaşma; bu tip sendikalaşma halinde o ülkedeki işler iş kollarına
bölünür ve işçinin yaptığı iş hangi iş koluna giriyorsa o iş kolunda kurulmuş
sendikaya üye olur.
İş
yeri esasına göre sendikalaşma; sadece bir iş yerinde faaliyette bulunmak üzere kurulmuş
sendikaya üye olunur.
Meslek
esasına göre sendikalaşma;
sadece söz konusu meslekteki kişiler için faaliyet yürütülür.(öğretmen, yargıç
vs.)
Türkiyeààà İş kolu düzeyinde sendikalaşma
prensibini benimsemiştir. Bakanlık tarafından 20 iş kolu belirlenmiştir.
Bakanlık tespit ettiği iş kollarını R.G.’de yayımlar. Buna ilişkin olarak 15 gün içinde dava açılabilir.
Bir işyerinde yürütülen asıl işe
yardımcı işler de asıl işin girdiği iş koluna girer. Ancak yardımcı işin
taşeronda olması halinde yardımcı iş kendi iş kolundaki sendikaya dâhil olur.
Yeni bir Toplu İş Söz. İçin yetki
sürecine girilmişse, iş kolu tespiti bir sonraki dönemde yapılacakT.İ.S için
geçerli olur.
2- SENDİKALARIN
KURULUŞU 6.md
6356 sayılı kanunun 6.maddesi
uyarınca;
Fiil ehliyetine sahip ve fiilen
çalışan gerçek veya tüzel kişiler sendika kurma hakkında sahiptirler.
Ancak TCK’nun 53. Maddesindeki
süreler geçmiş olsa dahi; zimmet, rüşvet, irtikâp, hırsızlık, dolandırıcılık,
sahtecilik, hileli iflas, güveni kötüye kullanma, ihaleye fesat karıştırma,
edimin ifasına fesat karıştırma, suçtan kaynaklanan malvarlığı değerlerini
aklama ve kaçakçılık suçlarından birinden mahkûm olanlar sendika kurucusu olamazlar.
Sendikalar “serbest kuruluş
ilkesine” tabidirler. Buna göre 6359 s. Kanunun 7. Maddesi uyarınca;
Kuruluşlar, kurucularının kuruluşun
merkezinin bulunacağı valiliğe dilekçelerine ekli kuruluş tüzüğünün
sunmalarıyla tüzel kişilik kazanırlar.
Vali, tüzüğü 15 gün içinde içişleri Bakanlığı’na gönderir. Bakanlık da 15 gün içinde internet sitesinden
duyurur.
7/3 uyarınca Sendikanın kuruluşunda
kanuna aykırılık varsa;
Aykırılığın veya eksikliğin
giderilmesi için, 1 aylık süre
verilir. 1 ay içinde bu giderilmezse Bakanlığın veya Valiliğin başvurusu ile
Mahkeme 3 iş günü içerisinde
faaliyeti durdurma kararı verebilir.
Mahkeme kanuna aykırılığın veya
eksikliğin giderilmesi için 60 güne kadar süre verebilir.
Tüzük ve belgelerin kanuna uygun
hale getirilmesi halinde Mahkeme, durdurma kararını kaldırır. Aksi halde
kapatma kararı verir.
3- SENDİKA
ORGANLARI 9.md
Genel Kurul
Denetleme Kurulu
Yönetim Kurulu
Disiplin Kurulu
Genel kurul dışında diğer kurulların üyesi 32ten az 9’dan fazla
olamaz.
Konfederasyonlar için 5’ten az 22’den fazla olamaz.
***kuruluşlar ihtiyaca göre başka organlar da kurabilirler ancak
yukarıdaki organların görev ve yetkilerini bu kuracakları organlara
devredemezler. Genel kurul dışında organlara seçilenlerin isimleri valiliğe
bildirilir.
a- Genel
Kurul 10.md
Genel kurul üye veya delegelerden
oluşur. Kuruluşun ve şubelerin yönetim, denetim ve disiplin kurulları kendi
kendi genel kurullarına delege olarak katılırlar.
**Kuruluşun ilk genel kurulu tüzel
kişiliğin kazanılmasından itibaren 6 ay
içerisinde yapılır.
*Olağan genel kurul en geç 4 yılda bir yapılır.
Olağanüstü Genel Kurul; yönetim
veya denetleme kurulunun gerek gördüğü hallerde ya da genel kurul üye veya
delege tamsayısının en az 1/5’inin yazılı isteği ile 60 gün içinde yapılır.
*Olağan genel kurula 6 aydan az süre kalmışsa olağanüstü
g.k.’a gidilmez
Genel kurul,
Toplanma
nisabı: salt
çoğunluk.
Karar
nisabı:toplantıya
kat. salt çoğ.
4-
SENDİKANIN FAALİYETLERİ 26.md
Kuruluşlar, tüzüklerinde yer alan
konularda serbestçe faaliyette bulunurlar.
a) Sendikalara
serbest bırakılan faaliyetler.
·
Toplu
pazarlık düzenine ilişkin faaliyetler.
·
Yargılama
alanındaki faaliyetler
-Kolektif nitelikli temsilen dava
ehliyeti
-Bireysel nitelikli temsilen dava
ehliyeti
·
İşyeri
sendika temsilcisi atanması
·
Kuruluşların
eğitim amaçlı faaliyetleri
·
Ticari
faaliyetler
·
Yardım
faaliyetleri
·
Yardım
fonu oluşturma faaliyetleri üye olmayanlar için yapılan faaliyetler.
b) Sendikaya
yasaklanmış faaliyetler
·
Siyaset
yapma yasağı
·
İşçi
işveren sendikalarının birbirine müdahale yasağı
·
Ticaret
yasağı
26/2 Yargı faaliyetleri;
sendika veya konfederasyon kendi adına veya aşağıdaki hallerde dava açabilir.
Bireysel temsilen dava ehliyeti; sadece sendikalara tanınmıştır.
Sendika yazılı başvuru ile iş akdinden ve çalışma ilişkisinden doğan alacakları
ile sosyal güvenlik haklarında üyelerini ve mirasçılarını temsilen dava açmaya
veya açılmış davayı takip etmeye yetkilidir.
Yargılama sırasında üyeliğin sona ermesi halinde üyenin yazılı onay
vermesi halinde bu yetki etkilenmez.
Kolektif temsilen dava ehliyeti; konfederasyon veya sendikalar,
çalışma hayatından, mevzuattan, örf ve adetten doğan uyuşmazlıklarda dava açma
ehliyetine sahiptirler.
Ticari Faaliyetler; kuruluşlar ticari faaliyetle
uğraşamazlar. Ancak, kuruluşlar genel kurul kararıyla nakit mevcudunun
%40’ından fazla olmamak kaydıyla sanayi ve ticaret kuruluşlarına yatırımda
bulunabilirler.
Kuruluşlar elde ettikleri gelirleri
üyeleri ve mensupları arasında dağıtamaz. Ancak grev ve lokavt süresince
tüzüklerine göre üyelerine yapacakları yardımlar ile eğitim amaçlı yardımları
bunun istisnasıdır.
5- SENDİKALARIN
FAALİYETLERİNİN DURDURULMASI VE KAPATILMASI 7/3, 31.md
Sendikaların faaliyetleri ancak
Mahkeme kararıyla durdurulabilir. Bu karar ancak ve ancak kanunda sayılan
nedenlere dayanır.
31. maddeye göre;
-Anayasa’da belirtilen, Cumhuriyetin
niteliklerine aykırı faaliyetlerde bulunulmasıdır (Aykırı faaliyet bireysel
olarak bir yönetici tarafından yapılıyorsa, Mahkeme o yöneticinin görevine son
verilmesine karar verir.)
Bu nedenle açılan davada sendikanın
faaliyetlerinin durdurulmasına karar verilir.
àSendikanın kapatılabilmesi için
C.Savcısı’nın talebi gerekir.
7/3’te ise; yukarıda anlatılan
kuruluş aşamasında kanuna aykırılık ve eksiklik halleridir. Yukarıdaki prosedür
burada da geçerlidir.
6- SENDİKAYA
ÜYELİK 17.Madde
-15 yaşını doldurmuş olmak
-6356 sayılı yasaya göre işçi olmak
-6356 sayılı yasaya göre işveren
olmak
Işçi veya işverenler birden fazla
sendikaya üye olamazlar. Ancak aynı
iş kolunda ve aynı zamanda farklı işverenlere ait işyerlerinde çalışan işçiler
birden çok sendikaya üye olabilirler.
Bu hükme aykırı üye olunan ikinci sendika üyeliği geçersizdir.
Bir işyerinde yardımcı işlerde çalışanlar da işyerinin girdiği iş
kolunda kurulu bir sendikaya üye olabilirler. Ancak yardımcı iş alt yüklenicide
ise kendi iş kolundaki bir sendikaya üyelik mümkündür.
Sendikaya üyelik e-devlet üzerinden yapılır.
Üyelik başvurusu sendika tarafından 30 gün içinde reddedilmemesi halinde
başvuru kabul edilmiş sayılır.
Haklı bir neden olmadıkça üyelik başvurusu
kabul edilmeyenler, bu kararın
tebliğinden itibaren 30 gün içinde dava açabilirler. Mahkeme’nin vereceği
karar kesindir.
Sendikalar her başvuran işçiyi almak zorunda
değildirler. Ancak sendikal hakları kısıtlamayacak, objektif kriterlere göre
üye alımı yapabilirler.
Üyenin
borçları ve hakları;
-Sendika faaliyetlerine ve sendikanın
yönetimine katılma hakkı
-Oy kullanma hakkı
-Eşit işlem görme hakkı
-Sendikadan çıkma hakkı
-Sosyal tesislerden yararlanma hakkı
-Üyenin sendika düzenine uyma borcu
-Üyelik aidatı ödeme borcu
*üyelik aidatı borcu; sendika tüzüğündeki
esaslara göre genel kurulca belirlenir
**üyelik aidatı sendikanın işverene
başvurmasıyla “kaynağından kesme usulü” ile alınır.
Üyeliğin
sona ermesi;
-işçi veya işveren sıfatının sona ermesiyle
kendiliğinden üyelik düşer.
-üyelikten istifa
-üyelikten çekilme e-devlet üzerinden
yapılır ve aynı anda hem Bakanlık’ta hem de sendikada iletilir. Çekilme bu
iletimin bildirim tarihinden itibaren 1
ay içinde geçerlilik kazanır. Çekilenin 1 aylık süre içinde başka bir
sendikaya üye olması halinde yeni üyelik bu sürenin bitimiyle kazanılır.
-sendika üyeliğinden çıkarılma kararı genel
kurulca verilir. Ve e-devlet üzerinden bildirilir ve çıkarılana ayrıca yazı ile
tebliğ edilir.
Çıkarılma kararına karşı üye, tebliğinden
itibaren 30 gün içinde dava açar. Üyelikten
çıkarma kararı kesinleşinceye kadar üyelik devam eder.
-İş kolunu değiştiren işçinin üyeliği
kendiliğinden sona erer.
-Askere giden işçinin üyeliği askıda kalır.
-İşçinin 1 yılı geçemeyen işsizliği sendika
üyeliğini etkilemez.
7- SENDİKA
ÖZGÜRLÜĞÜ
-Bireysel Sendika Özgürlüğü
*olumsuz bireysek sendika özgürlüğü
*olumlu bireysel sendika özgürlüğü
-Kolektif Sendika Özgürlüğü
Olumlu
bireysel sendika özgürlüğü; işçinin sendikaya üye olması, sendika kurması, sendika faaliyetlerine
katılmasıdır.
Olumsuz
bireysel sendika özgürlüğü; Sendikal faaliyetin dışında kalınmasıdır. Üye olmama…
Kolektif
sendika özgürlüğü;
sendikanın tüzel kişi olarak kurulması, varlığını sürdürmesi ve faaliyetlerine
devam etme özgürlüğüdür.
8- SENDİKAL
AYRIMCILIK
a) İşe
alınma sırasında ayrımcılık 25/1
İşe alınma sırasında işveren
işçiye;
-belirli bir sendikaya
girmeleri/girmemeleri
-sendikal üyeliği sürdürmemeleri
-faaliyette bulunmaları yada
bulunmamaları
Gibi şartlar ileri süremez.
İşe alma sırasında işçiye sendikal ayrımcılık yapamaz.
b) Çalışma
koşulları bakımından 25/2
İşveren;
-bir sendikaya üye olan
işçilere sendika üyesi olmayan işçiler veya ayrı sendikalara üye olan işçiler
arasında, çalışma şartları veya çalıştırılmaya son verilmesi bakımından
herhangi bir ayrım yapamaz.
İstisnaları;
a) işçiler arasındaki nitelik farkı varsa,
b)Toplu iş sözleşmesi hükümlerinin
uygulanması varsa,
Ayrımcılık yapıldığı iddia edilemez.
c) İş
sözleşmesinin sona ermesi bakımından 25/3
İşçiler sendikaya üye olmaları veya
olmamaları,
İş saatleri dışında veya işverenin izni ile
iş saatleri içerisinde işçi kuruluşlarının faaliyetlerine katılmaları veya
Sendikal faaliyette bulunmalarından dolayı
İşten çıkarılamaz veya farklı işleme tabi
tutulamaz.
Yaptırım;
25/1àİşçinin 1 yıllık maaşından az olmamak üzere sendikal tazminat.
25/2à1 yıllık ücretten az olmamak şartıyla sendikal tazminat
25/3à yeni yasaya göre; iş güvencesi olanlar işe iade davası
açabiliyor, iş güvencesi olmayanlarınsa hiçbir hakkı yoktu.
Anayasa
Mahkemesi bunu iptal etti ancak karar yayınlanmadı. (25/4 ve 25/5 iptal.)
Karar yayınlanınca; iş güvencesi olsun olmasın işe iade davası
+ sendikal tazminat talep edilebilecek.
İşçi işe iade davası açarsa ve feshin
sendikal gerekçelere dayandığı ispat edilirse ayrıca Sendikal Tazminata
hükmedilir.
İş akdinin sendikal nedenlerle
feshedilmediğini ispat yükü işveren üzerindedir. İşçinin fesih dışında
ayrımcılık yapıldığı iddiasını ise işçi ispat edecektir.
Dava
kabul edilirse;
Dava
süresince 4 aya kadar ücret
Diğer
haklar ile birlikte 1 yıllık ücretten az olmamak kaydıyla sendikal tazminat.
Yargıtay’a göre;
-Üyelikten kısa süre sonra fesih,
-Tam toplu iş akdi yetki aşamasında iken
fesih,
-iş akdi feshedilen işçilerin çoğu sendikalı
ise,
İş akdinin feshinde sendikal nedenlerin
etkili olduğu karinedir.
9- YÖNETİCİLİK
GÜVENCESİ 23.Md
a)
Amatör
yönetici
Hem iş yerinde hem de sendikada yöneticilik
yapan işçidir.
b)
Profesyonel
Yönetici
İş akdi askıya alınıp sadece sendikada
yöneticilik yapan işçidir.
Yönetici dilerse, fesih ve bildirim
sürelerine uymaksızın iş akdini fesheder ve kıdem tazminatına hak kazanır.
İş akdi askıda olan yönetici;
-sendikanın tüzel kişiliğini kaybetmesiyle,
-seçime girmeyerek,
-yeniden seçilemeyerek,
-görevden çekilmesiyle,
Yöneticilik görevini kaybederse 1 ay içinde işe dönmek için işverene
başvurabilir. İşveren talep tarihinden itibaren 1 ay içerisinde bu kişileri o andaki şartlarla eski işlerine
başlatmak zorundadır. Aksi halde iş akdi feshedilmiş sayılır.
İşveren işçiyi işe almazsa iş kanunu
uyarınca işe iade davası açılabilir.
Yukarıdaki 4 hal dışında yöneticilik sona
ermişse işçi işverene başvurarak sadece kıdem tazminatını isteyebilir.
10- İşyeri
Sendika Temsilciliği Güvencesi 24.madde
Sendikanın o işyerindeki üyeleri arasından
seçilir ya da sendika tarafından atanır.
Toplu iş sözleşmesi yapma yetkisi
kesinleşmiş sendika tarafından;
50 işçiye kadar à1
51-100 arası à2
101-500 arası à3
501-1000 arası à4
1001-2000 arası à6
2000’den fazla à8
Temsilci atanabilir.
İşyeri temsilcisinin asli görevi; İş kanunu
ve TİS’de öngörülen çalışma şartlarının uygulanmasında yardımcı olmaktır.
İşveren, sendika işyeri temsilcisinin iş
akdini haklı bir neden olmadıkça ve
nedenini yazılı olarak açık ve kesin bir şekilde belirtmedikçe
feshedemez.
Fesih bildiriminin tebliğinden itibaren 1 ay
içinde temsilci veya sendika işe iade davası açabilir.
İşe iade davası açılması halinde;
-dava süresince 4-8 aylık ücret ve diğer
haklar
-fesih ile kesin hüküm arasındaki ücret ve
diğer haklar temsilcilik devam ettiği
müddetçe ödenir. Temsilcilik biterse bu da biter.
İşe iade davası kabul edilirse işçi,
işverene 6 iş günü içerisinde başvurur. İşveren işçiyi işe almazsa temsilcilik
süresi oyunca ücret ve diğer haklar ödenir.
11- TOPLU
İŞ SÖZLEŞMESİ
TİS’i ancak sendikalar yapabilir.
TİS, hukuki nitelik olarak bireysel iş
sözleşmesinin üstündedir. Aykırı hükümler varsa TİS uygulanır. İşçinin lehine
düzenleme olması halinde iş akdi uygulanır.
TİS, iş sözleşmesinin yapılmasını, içeriğini
ve sona erdirilmesini içerir.
TİS, iki bölümden oluşur;
-Düzenleyici (normatif) kısımà olmazsa olmaz
-Borç doğurucu kısımàolmasa da olur
Yargıtay ve doktrine göre; TİS’de dürüstlük
kuralına aykırı hükümler TİS özerkliği bulunsa dahi müdahaleye açıktır.
Örneğin dürüstlük kuralına aykırı olarak
konulan çok uzun bildirim sürelerine müdahale edilebilir. (Yargıtay yasal
bildirim sürelerinin 4 katına kadar çıkılmasına müsaade etmektedir.
TİS’in geçerlilik şartı yazılı olmasıdır.
En az 1 yıllık en fazla da 3 yıllık
yapılabilir. Bu süreler imzalar atıldıktan sonra uzatılamaz, kısaltılamaz,
vaktinden önce iş akdi sona erdirilemez.
12- TOPLU
İŞ SÖZLEŞMESİ TÜRLERİ
a)İşyeri
Toplu İş Sözleşmesi;
belirli bir iş kolunda, bir işverene ait tek bir işyerinde uygulanmak üzere
yapılır.
b)İşletme
Toplu İş Sözleşmesi;
Belirli bir iş kolunda, tek bir işverene ait birden fazla işyerinde uygulanmak
üzere yapılır.
c)Grup
Toplu İş Sözleşmesi;
Belirli bir iş kolunda faaliyet gösteren birden fazla işverene ait birden fazla
işyerinde uygulanmak üzere yapılır.
13- TOPLU
İŞ SÖZLEŞMESİNDE EHLİYET VE YETKİ
TİS yapabilme ehliyeti ve yetkisi olanlar;
-İşçi sendikası
-işveren sendikası (işveren üye ise)
-işverenler(sendika üyesi değilse)
-grup TİS’lerde mutlaka işveren sendikası.
-Kamu tüzel kişileri açısından mutlaka
konfederasyonlar
İşçi Sendikasının TİS yapma yetkisi 41.
madde uyarınca;
1-Kurulu bulunduğu iş kolunda işçilerin en
az %3’ünün üyesi olması (Ekonomik
sosyal konseye üye olan sendikalar açısından bu oran %1 iken Anayasa
Mahkemesinin kararı ile tüm sendikalar açısından %1’e indirilmiştir. Sınavda
buna ilişkin ihtimalli cevap verilmelidir.)
2-Baraj geçildikten sonra işyerindeki işçilerin yarıdan fazlası işletmedekilerin ise %40’dan
fazlasını bünyesinde bulundurması gerekir.
Bakanlığın yayınladığı istatistikler;
Bakanlık her yıl Ocak ve Temmuz aylarında o iş kolunda çalışan işçilerin
sayısını ve ne kadarının hangi sendikaya üye olduğunun tespitinde bir
istatistik yayımlar. Bu istatistiğe göre TİS yapmaya yetkili sendikalar
belirlenir.
İstatistiğe itiraz yayımlanmasından itibaren
15 gün içinde yapılmazsa kesinleşir.
15
gün içerisinde Ankara İş Mahkemesi’nde dava açılır. Mahkeme 15 gün içerisinde
karar verir. Bir dahaki
istatistik dönemine kadar yenisi yapılamaz.
YETKİ
TESPİTİ 42.Mad; TİS yapmak isteyen işçi sendikası Bakanlığa
başvurarak yetkili olduğunun tespitini ister.
Bakanlık yaptığı incelemede o işyerinde
yetkili sendikalara 6 iş günü
içerisinde bildirimde bulunur.
Başvuran işçi sendikasının yetki şartlarını
taşımadığını veya işyerinde yetki şartlarına uyan işçi sendikasının
bulunmadığının tespiti halinde sadece başvuru yapan işçi sendikasına bildirim
yapılır.
YETKİ
İTİRAZI 43.Mad.; kendilerine 42. Maddede yer alan tespit yazısı tebliğ edilenler 6 iş
günü içerisinde mahkemeye gerekçeleri ile beraber itiraz edebilirler.
%1’lik üye şartını taşımayan sendikalar
itirazda bulunamazlar.
Yetki belgesine 6 iş günü içerisinde itiraz
edilmemişse veya itiraz reddedilmişse bakanlıkça 6 iş günü içerisinde yetki belgesi verilir.
Yetki belgesi bulunmadan yapılan TİS’ler
Bakanlığın tespitinden itibaren 45 gün içinde ilgililerce veya Bakanlıkça
Mahkemede ileri sürülebilir.
Mahkeme gerekli görürse dava sonuna kadar
TİS’in uygulanmasını durdurabilir.
Yürürlükte mevcut bir TİS varsa yetki
belgesi bir sonraki TİS döneminin başlangıcından 120 gün evvel talep
edilmelidir.
14- TOPLU
GÖRÜŞME SÜRECİ
İşçi sendikası yetki belgesini aldıktan
sonra 15 gün içinde karşı tarafı toplu görüşmeye çağırır.
Bu süre içerisinde çağrı yapılmazsa yetki
belgesi hükümsüz kalır.
Yapılan çağrı karşı tarafça derhal Çalışma
ve İş Kurumu İl Müdürlüğü’ne bildirilir.
Çağrının karşı tarafa tebliğinden itibaren
taraflar 6 iş günü içerisinde
görüşmenin gün, saat ve yerini ilgili makama bildirirler. Anlaşma olmazsa
ilgili makam bunu belirler.
İşçi sendikası, çağrı tarihinden itibaren
30 gün içinde yapılacak ilk
toplantıya gelmez veya aynı süre içerisinde toplu görüşmeye başlamazsa yetkisi
düşer.
Taraflar TİS’de anlaşırlarsa; bir örneği
ilgili makama verilir.
İşveren TİS’i işyerindeki her yere asar.
Sona eren TİS’in iş sözleşmesine ilişkin
hükümleri yenisi yürürlüğe girinceye kadar iş sözleşmesi hükmü olarak devam
eder. Ancak TİS’in değiştirilememe
kalkanı burada kalkar. Fakat işveren yapmak istediği değişikliği tek
taraflı olarak yine yapamaz.
Sendika üyesi olmayan ve dayanışma aidatı
ödemeyen işçi TİS’den yararlanamaz. İşveren buna rağmen işçiyi TİS’den
yararlandırırsa sendika yararlandığı sürece dayanışma aidatı isteyebilir.
TİS’den
yararlanma; TİS’den
taraf işçi sendikası üyeleri yararlanabilir.
TİS’den sözleşme imzalandığı tarihte üye
olanlar; yürürlülük tarihinde, sonradan üye olanlar; sendikanın işverene yeni
üyeleri bildirdiği tarihten itibaren yararlanır.
**TİS’in imza tarihi ile yürürlülük tarihi
arasında iş akidleri sona eren üyeler de iş akidlerinin sona erdiği tarihe
kadar TİS’den yararlanır.
Grev sonunda imzalanan TİS’den 65. Maddeye
göre zorunlu çalışanlar dışında işyerinde çalışmış olanlar aksine hüküm
olmadıkça yararlanamazlar.
İşveren temsilcisi ve işverenin TİS
görüşmelerine temsilci olarak katılanlar TİS’den yararlanamazlar.
Sendikasız
işçilerin TİS’den yararlanması;
-Sendikaya üye olarak
-Dayanışma aidatı ödeyerek
-Sendikadan yazılı muvafakat alarak
-Teşmil ile yararlanmak
Toplu İş Akdinin Hükümsüzlüğü;
45. maddeye göre yetki belgesi olmadan
imzalanan TİS’ler iptal edilir.
Bu iptalin kapsamı kanunun emredici
hükümlerine aykırılık teşkil eden hususlardır. Geri kalan kısım yetkisizlik
halinde dahi geçerli olur.
Ancak ehliyetsizlik halinde,
Yazılı yapılmaması halinde,
İşyerinde uygulanan TİS süresi dolmamışken
yenisi yapılırsa,
Tamamı kesin hükümsüzdür.
15- TOPLU
İŞ UYUŞMAZLIĞI
İş uyuşmazlıkları;
1-
Bireysel
ya da 1-Hak uyuşmazlığı
2-
Toplu 2-Menfaat Uyuşmazlığı
Şeklinde
olur.
Hak uyuşmazlığı; İşverenin işçiye yıllık
izin kullandırtmaması gibi kanundan e iş akdinden doğan haklardan kaynaklanır.
Menfaat uyuşmazlığı; yeni bir hakkın elde
edilmesi veya mevcut hakkın değiştirilmesi için tarafların anlaşamamasıdır.
Toplu iş görüşmelerinde çıkan uyuşmazlıklar;
Toplu iş ve menfaat uyuşmazlığıdır.
Hak uyuşmazlığında grev yasaktır. İşçi
hakkını mahkemede arar.
Menfaat uyuşmazlığında grev ve lokavt
vardır.
İşçiler grev sırasında ücret alamazlar.
İşçiler grev yerine arabulucuya
gidebilirler.
16- ARABULUCUK
50.Md
Taraflar greve gitmeden önce arabuluculuk
kurumuna gitmek zorundadırlar.
Arabuluculuğa
başvurulacak haller;
-toplu görüşme için kararlaştırılan ilk
toplantıya taraflardan birisi gelmezse veya geldiği halde görüşmeye başlamazsa
-toplu görüşme başladıktan sonra toplantıya
devam etmezse
-taraflar toplu görüşme sırasında
anlaşamadıklarını tutanakla tespit ederlerse
-toplu görüşme süresi anlaşma olmaksızın
sona ererse
Yukarıdaki hallerde anlaşma olmadığını
taraflardan biri 6 iş günü
içerisinde ilgili makama bildirir. Aksi halde işçi sendikasının yetkisi düşer.
Uyuşmazlık yazısını alan makam 6 iş günü içerisinde arabulucu
görevlendirir.
Arabulucu tarafların anlaşması için her
türlü çabayı harcar.
Arabulucunun görevi kendisine bildirim
yapıldığından itibaren 15 gün sürer.
Bu süre tarafların anlaşmasıyla en fazla
6 iş günü uzatılabilir.
Anlaşma sağlanamazsa, arabulucu 3 iş günü içerisinde uyuşmazlığı
tutanak ile ilgili makama bildirir. İlgili makam 3 iş günü içerisinde bunu taraflara tebliğ eder.
Taraflar arabulucunun istediği her türlü
bilgi ve belgeyi vermekle yükümlüdür.
17- GREV
VE LOKAVT 58.md
Arabulucunun uyuşmazlık raporunun ilgili
makamca ilgililere tebliği ile grev ve lokavt aşaması başlar. Bu prosedür
dışında olan grevler kanun dışıdır.
Grev hakkı Anayasa’da düzenlenir. Grev
kararını sadece işçi sendikası alabilir.
Lokavt; işyerinde faaliyetin tamamen
durmasına neden olacak şekilde işveren veya işveren vekili tarafından kendi
kararıyla veya bir kuruluşun verdiği karara uyarak, işçilerin topluca işten
uzaklaştırılmasıdır.
Grev olmaksızın lokavt kararı alınamaz.
Grev
ve lokavt kararının alınması usulü;
-grev kararı arabulucunun uyuşmazlık
raporunun işçi sendikasına tebliğinden itibaren 60 gün içinde alınmalıdır.
-alınan grev kararı 6 iş günü içerisinde karşı tarafa bildirilir.
Yukarıdaki iki süreye aykırılık halinde işçi
sendikasının TİS yapma yetkisi düşer.
-grev kararı kendisine ulaşan işveren
sendikası veya sendika üyesi olmayan işveren tebliğden itibaren 60 gün içerisinde lokavt kararı
alabilir.
-lokavt kararı 6 iş günü öncesinden karşı
tarafa bildirilir.
-bildirilen tarihte başlamayan grev veya
lokavt hakkı düşer.
İşveren grevci işçilerin yerine işçi alamaz
alsa da grevci işçinin işinde çalıştıramaz.
Grev
Oylaması; (zorunlu değildir)
-grev kararının işyerinde ilan edildiği
tarihten o iş yerinde çalışan işçilerin en
az ¼’ünün ilan tarihinden itibaren ilgili makama 6 iş günü içerisinde başvurmasını izleyen 6 iş günü içerisinde grev oylaması yapılır.
-oylamaya ilişkin itirazlar oylama gününden
başlayarak 3 iş günü içerisinde mahkemeye
yapılır. Mahkeme 3 iş günü
içerisinde karar verir.
-oylamada işçilerin salt çoğunluğu grevin uygulanmaması yönünde karar verirse
grev kararı uygulanmaz.
-işçi sendikası 51.maddeye göre 6 iş günü
içerisinde yüksek hakem kuruluna başvurmazsa ya da 60. Maddeye göre anlaşma
sağlanamazsa TİS yapma yetkisini kaybeder.
-Yüksek hakem kurulunun kararı kesindir ve
TİS hükmündedir.
18-
GREV VE LOKAVTIN SONUÇLARI
İşçiler greve katılıp katılmamakta
serbesttir. Ancak greve katılacak olanlar veya lokavta maruz kalanlar
işyerinden ayrılmak zorundadırlar.
Greve katılmak istemeyen işçilerin
çalıştırılması işverenin takdirindedir.
Greve katılan veya lokavta maruz kalanlar
katılmayanların işyerine giriş çıkışını engelleyemez.
Grev sırasında grev kararı veren işçi
sendikasının kusurlu hareketi sonucu grev uygulanan işyerinde meydana gelen
zarardan sendika sorumludur.
Ancak sendika kararı olmadan zarar meydana
getiren yönetici veya işçi bundan şahsen sorumlu olur.
Greve katılamayacak
olanlar;
Üretim veya satışa yönelik olamamak kaydı
ile işveren aşağıdaki işçileri çalıştırmak zorundadır;
-işyeri güvenliğini sağlayacak
-makine, demirbaş eşyalarının, gereçlerinin,
hammadde ve mamul maddelerinin bozulmamasını sağlayacak
-hayvan veya bitkilerin korunmasını
sağlayacak sayıda işçiler çalışmak ve çalıştırılmak zorundadır.
Bu
işçilerin niteliği, sayısı ve yedekleri toplu görüşmenin başlamasından itibaren
6 iş günü içerisinde işyerinde ilan
edilir ve bir örneği işçi sendikasına gönderilir. Sendika 6 iş günü içerisinde mahkemeye itiraz edebilir. Yine 6 iş günü içerisine karar verilir.
Bu işlemler süresi içinde yapılmamışsa işçi
veya işveren sendikası tarafından ilgili makamdan daha sonra da tespit
istenebilir.
TİS’lere veya bireysel iş akidlerine grev
hakkı veya lokavttan vazgeçilmesine veya bunların kısıtlanmasına dair konacak
hükümler geçersizdir.
Kanunu bir grev kararının alınmasına
katılma, teşvik etme, greve katılma veya greve katılmaya teşvik etme nedeniyle
bir işçinin iş sözleşmesi feshedilemez.
**grev ve lokavt süresince işçiler ücret
alamaz, primleri yatırılmaz ve grevde geçen süre kıdem tazminatının hesabında
dikkate alınmaz.
İşveren yukarıda greve katılmayacak işçiler
arasındaki işçilerden ölen ya da haklı nedenle iş akidleri feshedilen işçiler
yerine yenisini alabilir.
Greve katılmayan işçiler greve katılanların
işlerini yapamaz.
Greve katılan işçiler başka bir yerde
çalışmazlar. Çalışırsa haklı nedenle iş akdi feshedilir. Kısmi süreli işçilerin
boş zamanlarındaki hakları saklıdır.
Grev ilan eden işçi sendikası, kanuni grev
kararının uygulanması için güç
kullanmaksızın ve tehditte bulunmaksızın kendi üyelerinin grev kararına uyup
uymadığını denetlemek amacıyla işyerinin giriş ve çıkışına en çok 4’er tane
grev gözcüsü koyabilir.
20-GREV
YASAKLARI 62.Md
Grev
ve lokavt yapılamayan yerler;
-can ve mal kurtarma işlerindei,
-cenaze işlerinde ve mezarlıklarda,
-şehir şebeke suyu ve doğalgaz, petrol
üretimi, tasfiyesi ve dağıtımı ile nafta ve doğalgazdan başlayan petrokimya
işlerinde,
-bankacılık hizmetlerinde,
-Milli Savunma Bak. İle Jandarma Gnl.
Komutanlığı ve Sahil Güvenlik Komutanlığınca doğrudan işletilen işyerlerinde,
-kamu kuruluşlarınca yürütülen itfaiye ve
şehir içi toplu ulaşım hizmetlerinde,
-hastanelerde.
Bakanlar kurulu, genel hayatı önemli ölçüde
etkileyen doğa olaylarının gerçekleştiği yerlerde grev ve lokavtı
yasaklayabilir.
Başladığı yolculuğu yurt içindeki varış
noktasında bitirmemiş deniz, hava, kara ve demir ulaştırma araçlarında grev ve
lokavt yasaktır.
Yukarıda sayılan grev ve lokavtın yasak
olduğu işyerlerinde TİS’ler, arabulucunun tutanağının işçi sendikasına
tebliğinden itibaren sendikanın 6 iş
günü içerisinde Yüksek Hakem Kuruluna başvurması ile bu kurumca yapılır.
Aksi halde işçi sendikasının yetkisi düşer.
---------KEEP CALM AND BE GRADUATED---------
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder